همه آنچه درباره جراحي بيني گوشتي بايد بدانيد

۱۸ بازديد

جراحي بيني گوشتي

آيا شما تمايل داريد بيني گوشتي خود را جراحي زيبايي نماييد؟ آيا شما هم شنيده‌ايد كه عمل بيني گوشتي به نسبت جراحي بيني استخواني عملي حساس‌تر و با نتايج كمتر رضايت‌بخشي است؟

جراحي زيبايي بيني يكي از عمل‌هاي بسيار رايج و پرطرفدار بدون محدوديت سن و جنس است. افرادي كه بيني گوشتي و پهني دارند، از اين قاعده مستثني نيستند. در ذهنيت جامعه اما عمل بيني گوشتي نسبت به جراحي بيني استخواني از شانس كمتري براي موفقيت برخوردار است.

اكثر افراد فكر مي‌كنند كه بيني‌هاي گوشتي با عمل زيبايي، به ظاهري كوچك و مناسب نمي‌رسند. اين اعتقاد وجود دارد كه بيني مدتي پس از جراحي، گوشت اضافه مي‌آورد و حتي ظاهري نامطلوب به نسبت قبل پيدا مي‌كند.

اگر شما به طور جدي در فكر عمل بيني گوشتي خود هستيد، اما نگران موارد گفته شده‌ايد، ما را در اين متن همراهي كنيد. شايد به اين نتيجه برسيد كه ترستان از ناموفق بودن عمل بينيتان دور از واقعيت باشد!

خصوصيات بيني گوشتي

خصوصيت اين گونه بيني ها پوست ضخيم همراه با غدد چربي فراوان در قسمت نوك بيني به همراه پهن بودن سر بيني مي باشد.

در اين بيني ها بر خلاف نوك پهن و بزرگ، غضروف هاي ضعيفي دارند به نحوي كه با فشار دست بر روي نوك بيني به راحتي پائين مي آيند. در واقع به خاطر ضعف غضروف در اين بيني ها، ساختار نگهدارنده و حمايتي بيني ضعيف است.

پس كوچك كردن و ضعيف كردن غضروف هاي اين گونه بيني ها باعث افتادگي و پهن شدگي نوك بيني بعد از عمل زيبايي بيني مي شود.

از ديگر خصوصيات بيني گوشتي آن است كه وقتي سر به عقب و بالا نگه داشته مي شود به جاي آنكه نوك بيني و كناره هاي آن حالت مثلث داشته باشند، حالت نيم دايره و يا ذوزنقه دارند.

نكته ديگر در بيني هاي گوشتي آن است كه به جاي آنكه نوك بيني پهن باشد كمي بالاتر از نوك بيني پهن ترين قسمت بيني مي باشد.

عمل بيني گوشتي در اين بيني ها خطرناك و غير ممكن نيست به شرطي كه اصول جراحي بيني اين گونه بيني ها صحيح انجام شود.

همان طور كه گفته شد اين گونه بيني ها ساختار غضروفي ضعيفي دارند، پس به جاي برداشتن و كوچك كردن آنها بايد غضروف آن ها را تقويت و اصلاح كرد.

بينيتان گوشتي است يا استخواني؟

اغلب افراد بيني گوشتي را از روي ظاهر آن تشخيص مي‌دهند، اما اين تشخيص مي‌تواند نادرست باشد. در تعريف علمي بيني گوشتي اين نوع بيني با چند ويژگي ظاهري و بافتي مشخص مي‌شود. حجمي كه شما از يك بيني مي‌بينيد كه آن‌ را به يك بيني پهن و گرد تبديل مي‌كند، مي‌تواند از پوست چرب ضخيم با لايه‌ي چربي كلفت‌تر باشد. پوست اين‌گونه بيني‌ها بسيار چرب مي‌باشد و داراي منافذ زياد و جوش‌هاي زير پوستي است. بر اثر تجمع چربي زير پوست، پره‌هاي اين نوع بيني نيز ضخيم‌تر است. اگر از پايين به بيني‌هاي گوشتي نگاه كنيد، با حالت نيم‌دايره يا ذوزنقه‌ي نوك بيني و كناره‌هاي آن مواجه مي‌شويد. اين در حالي است كه در بيني‌هاي استخواني نوك و كناره‌هاي بيني از پايين حالت مثلثي دارد. لازم به ذكر است در بسياري از بيني‌هاي گوشتي عرض پايه‌ي استخواني آن، بيش از بيني‌هاي استخواني است.

در بيني گوشتي به جاي اينكه انتهاي بيني و قسمت نوك آن پهن‌ترين بخش بيني باشد، معمولاً پهن‌ترين قسمت كمي بالاتر از نوكش مي‌باشد. مشخصه‌ي ديگري كه بيني گوشتي را از بيني استخواني متمايز مي‌كند، مقدار كمتر و ضعيف‌تر غضروف در نوك بيني است؛ اما بيني استخواني پوستي ضعيف و غضروفي محكم دارد. با اين حال اگر قصد جراحي بيني خود را داريد، تشخيص نوع بيني خود را به دكتر متخصص بسپاريد. پزشك با لمس پوست و پره‌هاي بيني و همچنين، با نگاه به فرم و ظاهر نوك بيني از روبرو و پايين، نوع آن را تشخيص مي‌دهد. در اين حالت و در مطب دكتر، اگر بيني شما گوشتي بود مي‌توانيد در مورد نحوه و نتيجه‌ي عمل از فرد متخصصي كه روبرويتان است، اطلاعات صحيحي دريافت كنيد.

انواع بيني گوشتي

۱- بيني گوشتي با غدد چربي فراوان و منافذ زياد و بزرگ:

اين بيني‌ها داراي پوستي با منافذ بزرگ به همراه غدد چربي زيرپوستي فعال هستند. جراح بيني و متخصص در اين زمينه مي‌تواند با ارائه‌ي رژيم غذاي مناسب و تجويز داروهاي مشخصي اين مشكل را به ميزاني كنترل كند. بايد به اين نكته توجه كنيد كه اگر از داروهاي مخصوص براي كنترل اين مشكل پوستي استفاده مي‌كنيد، حتماً پيش از عمل با جراح خود در ميان بگذاريد. استفاده‌ي هم‌زمان اين داروها با عمل بيني گوشتي باعث مي‌شود كه در برش‌هاي ايجادشده گوشت اضافه به وجود بيايد. پيشنهاد مي‌شود كه از شش ماه قبل از جراحي بيني، استفاده‌ي اين نوع داروها را متوقف كنيد.

۲- بيني گوشتي با پوست بسيار ضخيم و غدد چربي كم‌كار:

اين نوع بيني گوشتي داراي پوست قرمز، براق و ضخيم است. در اين نوع از بيني‌هاي گوشتي، غدد چربي نسبت به نوع اول فعاليت كمتري دارد.

آيا جراحي بيني گوشتي با جراحي بيني استخواني متفاوت است؟

همان‌طور كه گفته شد، مشخصه‌ي اصلي بيني گوشتي، پوست ضخيم آن است. غضروف در اين نوع بيني ضعيف‌تر از بيني استخواني مي‌باشد. حال اينكه در عمل جراحي بيني، پزشك با تصحيح شكل استخوان و غضروف، به بيني فرم مي‌دهد. همچنين، ضخامت پوست نوك بيني مشكلاتي را در عمل بيني گوشتي ايجاد مي‌كند و ميزان ظرافت ناشي از جراحي را كاهش مي‌دهد. در عمل اين نوع بيني، پزشك با محدوديت مواجه است، بنابراين، بايد بگوييم كه جواب اين سؤال مثبت است، اما اين پايان ماجرا نيست. درست است كه از ابتدا از معايب داشتن پوست بيني ضخيم بسيار گفته‌ايم، اما بايد بدانيد كه اين نوع پوست محاسن خود را دارد. اگر غضروف يا استخوان بيني ايرادي داشته باشد، ضخامت اين نوع پوست تا حدي روي آن را مي‌پوشاند؛ اما اگر پوست بيني نازك باشد، ايرادهاي كوچك را نيز نمايان مي‌كند. با انتخاب دكتري حاذق كه تفاو‌ت‌هاي انواع بيني و تأثير اين تفاوت‌ها در روند عمل بيني گوشتي را بداند و به صورت تجربي آن را استفاده كرده باشد، مي‌توان بهترين نتيجه را گرفت.

در ادامه، براي روشن شدن ذهنتان در جهت رفع نگراني‌هاي شما، روند عمل بيني گوشتي را به صورت خلاصه بيان مي‌كنيم.

براي اطلاعات بيشتر به سايت بيني كلينيك مراجعه كنيد.

جراحي بيني (رينوپلاستي)

۲۳ بازديد

گام نخست: انتخاب جراح قابل اعتماد

جراحي پلاستيك خواه به منظور زيبايي يا با هدف بازسازي، نيازمند انتخاب‌هاي فراواني است. نخستين و مهمترين آن‌ها، انتخاب يك جراح قابل اعتماد است. يكي از بهترين شاخص‌هاي آموزش يك پزشك، دارا بودن دانشنامه بورد است. از جراح خود در مورد داشتن دانشنامه بورد جراحي پلاستيك سوال نماييد، چراكه اين دانشنامه تنها مدركي است كه نمايانگر صلاحيت فرد براي انجام جراحي پلاستيك صورت و تمامي نواحي بدن است.

يك فوق تخصص جراحي پلاستيك براي اخذ دانشنامه بورد بايد استانداردهاي ذيل را دارا باشد:

  • فارغ‌التحصيل يك دانشكده پزشكي تائيد شده باشد.
  • پس از پايان دانشكده پزشكي، حداقل به مدت چهار سال آموزش جراحي عمومي را گذرانده و پس از آن، سه سال دوره دستياري فوق تخصص جراحي پلاستيك را گذرانده باشد.
  • در تمام آزمون‌هاي كتبي و شفاهي مربوطه، موفق شده باشد.

اعضاي رسمي انجمن جراحان پلاستيك و زيبايي ايران بايد:

  • فارغ التحصيل رشته جراحي پلاستيك از يكي از دانشگاههاي مورد تاييد وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشكي باشند.
  • سالانه دوره‌هاي بازآموزي جراحي پلاستيك را گذرانده باشند.
  • اقدام به انجام اعمال جراحي در مراكز درماني مجاز و تائيد شده نمايند.
  • اصول و موازين علمي و قانوني را رعايت كرده و از منشور اخلاقي انجمن پيروي نمايند.
 

زيبايي در زندگي

با انجام عمل رينوپلاستي زيباتر مي‌شويد.
با وجود اينكه شكل بيني وراثتي است اما در اثر ضربه يا جراحي قبلي تغيير مي‌كند. به عمل جراحي بيني، رينوپلاستي گفته مي‌شود كه باعث ايجاد ظاهري زيباتر و موزون‌تر با ديگر عناصر صورت مي‌گردد. همچنين عمل جراحي بيني وضعيت تنفسي شما را كه به علت اختلالات راه هوايي در بيني ايجاد شده، بهبود مي‌بخشد.

با جراحي پلاستيك بيني چه كارهايي مي‌توان انجام داد؟

رينوپلاستي مي‌تواند تغييرات زير را در بيني ايجاد كند:

  • تغيير اندازه بيني (متناسب با ديگر عناصر صورت).
  • تغيير عرض بيني (در ناحيه پل بيني).
  • تغيير شكل بيني (تغيير در برجستگي پشت بيني يا فرورفتگي پايين بيني).
  • تغيير نوك بيني كه مي‌تواند بزرگ، افتاده و بالا رفته باشد.
  • تغيير سوراخ بيني كه مي‌تواند بزرگ، عريض و بالا رفته باشد.
  • ايجاد تقارن بيني.
    رفع انحراف بيني.
 

آيا رينوپلاستي براي من مناسب است؟

انجام رينوپلاستي يك تصميم شخصي است و شما آن را براي خودتان انجام مي‌دهيد نه براي ارضاء فردي ديگر يا رسيدن به يك شكل ايده‌آل خاص. در صورت وجود شرايط زير، جراحي بيني براي شما مناسب است:

  • رشد صورت شما كامل شده و شما حداقل ۱۷ سال سن داشته باشيد.
  • سالم باشيد.
  • سيگار نكشيد.
  • هدف خاصي از عمل داريد كه بايد واقع گرايانه باشد و صرفا بخواهيد ظاهر شما بهبود يابد.
 

مزاياي جراحي بيني

خانم ها و آقايان بنا به دلايل مختلفي خواهان انجام جراحي بيني هستند. بسياري از افراد به دليل جنبه هاي زيبايي، اين روش جراحي را انتخاب مي كنند، اما نكته اين است كه جراحي بيني مي تواند مزاياي ديگري را نيز به همراه داشته باشد.

جراحي بيني به رفع مشكلات تنفسي كمك مي كند، در برخي موارد خاص، تغيير فرم بيني مي تواند باعث اصلاح مشكلات سينوسي و مشكلات ناشي از انحراف تيغه مياني شود. اين همان موردي است كه جراح پلاستيك بايد به بررسي آن بپردازد و تمام جزئياتي كه بيمار را آزار مي دهد، مد نظر قرار دهد.

البته كه جراحي بيني اهداف ديگري را نيز به همراه دارد. اين روش جراحي به اصلاح و رفع نامتقارن بودن بيني و برقراري تناسب و هارموني بيشتر صورت كمك مي كند. پهن بودن سوراخ هاي بيني، عريض بودن پل بيني، قوز روي پل بيني و نافرمي هاي نوك بيني با اين روش جراحي قابل اصلاح مي باشند.

 

طي مشاوره انتظار چه چيزهايي را بايد داشت؟

موفقيت و ايمني جراحي بيني بسته به آن است كه طي جلسه مشاوره، شما كانديد مناسبي براي عمل باشيد. سوالاتي در مورد وضعيت سلامتي، تمايلات و نحوه زندگي شما پرسيده مي‌شود.

آماده باشيد تا در موارد زير صحبت گردد:

  • چرا تمايل به انجام اين عمل داشته و انتظار چه نتيجه‌اي را داريد؟
  • وضعيت طبي، آلرژي و مصرف داروهاي قبلي
  • داروهايي كه در حال حاضر مصرف مي‌كنيد شامل ويتامين‌ها، داروهاي گياهي، الكل، سيگار و مواد مخدر
  • اعمال جراحي قبلي

جراح شما ممكن است موارد زير را انجام دهد:

  • بررسي وضعيت سلامتي شما و ارزيابي خطرات احتمالي عمل
  • اندازه‌گيري‌هاي خاص در صورت
  • گرفتن عكس جهت پرونده پزشكي
  • بحث در مورد انتخاب‌هاي پيش روي شما و نظر پزشك در مورد شكل بيني شما
  • بحث در مورد نتيجه احتمالي عمل و خطرات و عوارض احتمالي آن
  • بحث در مورد نوع بيهوشي شما
 

آماده سازي جهت عمل

قبل از عمل ممكن است از شما خواسته شود تا:

  • آزمايش بدهيد يا بررسي خاصي روي شما انجام گردد.
  • داروهاي خاصي را مصرف كرده يا تغييراتي در داروهاي مصرفي بدهيد.
  • چندين وقت قبل از عمل، سيگار را ترك نماييد.
  • عدم مصرف آسپرين، داروهاي ضد التهاب و داروهاي گياهي كه مي‌توانند باعث افزايش خطر خونريزي شوند.

دستورالعمل‌هاي خاص شامل موارد زير هستند:

  • كارهايي كه شب قبل از عمل و صبح عمل بايد انجام بدهيد.
  • نوع بيهوشي حين عمل.
  • مراقبت‌هاي بعد از عمل و پيگيري‌هاي لازم.

جراح شما بايد در مورد محلي كه جراحي انجام مي‌گردد با شما صحبت كند. اين عمل قابل انجام در بيمارستان و مركز جراحي سرپايي است.

توجه: اگر عمل به صورت سرپايي انجام گردد و قرار است بعد از عمل مرخص شويد، با فردي هماهنگ نماييد كه شما را به منزل برساند و شب را با شما بگذراند.

 

مراحل عمل

مرحله اول - بيهوشي

به شما داروهايي داده خواهد شد تا حين عمل راحت باشيد. اين داروها باعث بيهوشي عمومي يا آرامش شما مي‌شوند كه در مورد روش مناسب براي شما، جراح تصميم مي‌گيرد.

مرحله دوم - برش

مرحله سوم - تغيير شكل در ساختار بيني

مرحله چهارم - تصحيح انحراف تيغه بيني

مرحله پنجم - بستن برش

مرحله ششم - ديدن نتايج

توجه: جراحي بيني براي اصلاح راه‌هاي هوايي نياز به بررسي ساختارهاي بيني و مسير جريان هوا در داخل بيني دارد. در بعضي موارد، انحراف تيغه بيني باعث اين اختلال مي‌شود كه با صاف كردن آن مشكل بيمار بهبود مي‌يابد.

 

نكات مهم در مورد ايمني و عوارض جراحي بيني

تصميم گيري در مورد انجام عمل جراحي بيني يك تصميم شخصي بوده و فرد بايد شخصا فوائد و خطرات احتمالي را كه در راه رسيدن به اهداف وي وجود دارد، بررسي نمايد و خطرات احتمالي عمل را بپذيرد. جراح و تيم پزشكي توضيحات كافي در مورد خطرات احتمالي را به شما مي‌دهند. از شما خواسته مي‌شود فرمي را امضاء كنيد كه در آن خطرات و عوارض عمل ذكر شده و شما آن را پذيرفته‌ايد.

عوارض جراحي بيني شامل موارد زير هستند:

  • اختلال در مسير عبور هوا در بيني.
  • پارگي تيغه مياني بيني كه البته نادر بوده كه گاها با جراحي قابل برطرف شدن است و گاها خير.
  • درد كه ممكن است ادامه دار باشد.
  • جوشگاه غير قابل قبول.
  • بدشكلي پوستي.
  • التهاب و تورم پوستي.
  • سوچورهاي داخلي ممكن است به سطح پوست آمده و نياز به كشيدن آن‌ها باشد.
  • نياز به عمل مجدد.
  • پارگي عروق سطحي بيني.
  • عفونت.
  • تاخير در بهبود زخم.
  • خطرات بيهوشي.
  • خونريزي (هماتوم).
  • عدم قرينه شدن بيني.
  • در اعمال طولاني مدت ممكن است عوارض قلبي ريوي ديده شود كه امكان دارد با ايجاد لخته در سيستم وريدي همراه باشد.
  • بي حسي در پوست.

حقايقي بيشتر در مورد جراحي بيني

بسيار مهم است كه در مورد روند جراحي از جراح پلاستيك خود سوال بپرسيد. ممكن است مضطرب باشيد كه طبيعي است ولي اين مسئله نبايد باعث شود كه شما از پرسيدن سوالات خود منصرف شويد.

 

وقتي به خانه رفتيد.

اگر احساس تنگي نفس، درد قفسه سينه و بي نظمي ضربان قلب كرديد، به بيمارستان مراجعه نماييد زيرا ممكن است نياز به بستري داشته باشيد. علم پزشكي و جراحي يك علم قابل پيش بيني دقيق نيست. هر چند انتظار نتايج خوب مي‌رود وليكن ممكن است به نتيجه مطلوب نرسيده و نياز به عمل مجدد باشد. اين عمل مجدد مي‌تواند يك عمل جزئي باشد.

 

دقت كنيد.

گوش كردن به دستورات پزشك مهمترين فاكتور در رسيدن به هدف مطلوب در جراحي است. حين مراحل بهبودي، محل برش جراحي نبايد در معرض فشار، كشش، خراشيدگي يا حركت باشد. پزشك به شما دستورات لازم را خواهد داد.

 

دوره نقاهت

آن چه كه اهميت دارد اين است كه بدانيد ممكن است يك سال طول بكشد تا ورم بيني به طور كامل از بين برود و فرم نهايي بيني مشخص گردد. بسياري از بيماران طي چند هفته اول جراحي، تغييرات تدريجي را در ظاهر بيني خود احساس مي كنند. به مرور و با ترميم بافت، از ميزان ورم كاسته خواهد شد.

بافت نرم بيني، نسبت به ساير قسمت هاي بدن ورم طولاني تري را خواهد داشت، با اين حال، بعد از گذشت سه تا چهار هفته، شاهد تغييرات بارزي خواهيد بود، نتايج نهايي بعد از گذشت چند ماه مشخص خواهد شد.

براي بيشتر بيماران، به منظور محافظت بيشتر از ساختار و فرم بيني اسپلينت و پانسماني بروي بيني قرار داده مي شود. پانسمان معمولا يك هفته بعد برداشته مي شود. سپس، بخيه ها كشيده خواهند شد.

بيشترين ميزان درد و ورم مربوط مي شود به يك هفته بعد از جراحي، ممكن است به مدت يك تا دو هفته، مقداري كبودي در گونه ها و زير چشم ها مشاهده شود كه به مرور محو خواهد شد.

حتما از جراح در مورد وقايع بعد از عمل بپرسيد:

  • بعد از عمل كجا برده مي‌شوم؟
  • چه داروهايي به من داده خواهد شد؟
  • آيا پانسمان يا بانداژ خواهم داشت، چه موقع برداشته مي‌شود؟
  • آيا بخيه‌ها بايد كشيده شود، چه موقع؟
  • چه موقع مي‌توانم فعاليت نرمال داشته باشم؟
  • چه موقع براي پيگيري و ويزيت‌هاي بعدي مراجعه نمايم؟
 

سوالات متداول مراقبت هاي بعد از جراحي بيني

چه زماني نتايج مشخص مي شود؟

بسياري از بيماران، حدود يك ماه بعد به نتايح دلخواه خود مي رسند. با اين حال، فرم نهايي بيني ممكن است تا يك سال به طور كامل مشخص نشود.

چه زماني مي توانيم كارهاي روزانه خود را انجام دهيم؟

اين مورد در هر بيماري متفاوت است، اما بيشتر بيماران، بعد از گذشت سه هفته قادر به انجام كارهاي روزانه و فعاليت هاي سبك خود خواهند بود. افرادي كه مشاغل سنگين دارند، به دوره نقاهت طولاني تر و استراحت بيشتري نياز دارند.

چگونه مي توان جراح پلاستيك مناسبي را انتخاب كرد؟

آن چه كه اهميت دارد اين است كه شما بايد به جراح خود اطمينان كامل داشته باشد، پس در انتخاب خود دقت كنيد. ملاقات حضوري با جراح نيز اهميت بالايي دارد. شما بايد با جراح خود احساس راحتي داشته باشيد و بتوانيد تمام سوالات خود را با او در ميان بگذاريد.

در نهايت، تصاوير قبل و بعد بيماران را بايد ببينيد. اين بررسي مي تواند توانايي جراح را نشان دهد.

تغييرات كوچك در بيني، تفاوت هاي بزرگي را ايجاد خواهد كرد

جراحي بيني مي تواند اعتماد به نفس شما را بالا ببرد. حتي تغييرات بسيار جزئي در بيني، تاثير بسياري مي گذارد در ظاهر شما و دانستن اطلاعاتي درخصوص نحوه انجام اين روش جراحي و مراقبت هاي دوره نقاهت، نتايج مطلوب تري را به همراه خواهد داشت.

 

نتايج طولاني مدت خواهد بود.

با وجود اينكه ممكن است چندين ماه يا حتي يك سال يا بيشتر طول بكشد تا التهاب به طور كامل برطرف شود وليكن نتيجه عمل معمولا طولاني مدت باقي خواهد ماند. هر چند با افزايش سن ممكن است شكل غضروف‌ها تغيير كند كه باعث تغيير شكل بيني مي‌شود.

هزينه

در اعمال غير اورژانسي هزينه مهم است. هزينه عمل جراحي بيني مي‌تواند بسته به مهارت جراح و محلي كه در آن جراحي را انجام مي‌دهيد، متفاوت باشد. لذا از جراح خود در مورد هزينه‌ها سوال نماييد.

هزينه‌ها شامل موارد زير هستند:

  • هزينه جراح
  • هزينه بيمارستان
  • هزينه بيهوشي
  • هزينه داروها
  • هزينه آزمايش‌ها

وقتي جراحي بيني براي بهبود راه‌هاي تنفسي انجام مي‌گيرد، يك عمل بازسازي محسوب شده و ممكن است بيمه آن را پوشش دهد كه البته نياز به معاينه و تاييد علت دارد. در اين مورد با پزشك و بيمه مشورت نماييد.

رضايت شما مهمتر از پولي است كه پرداخت مي‌نماييد.

وقتي شما يك جراح پلاستيك را براي انجام عمل خود انتخاب مي‌كنيد، در نظر داشته باشيد كه تجربه جراح و راحتي شما با او مهمتر از پولي است كه پرداخت مي‌كنيد.